Něco se bohužel nepovedlo. Zkuste to prosím znovu
Děkujeme za Vaše přihlášení k odběru newsletteru. Potvrzení včetně slevového kódu už míří do Vaší e-mailové schránky.
Výhody s newsletterem

Akrobatické létání - zajímavosti

Jaro je tu! Sezóna akrobatického létání se blíží, a proto vám přinášíme zajímavosti ze světa akrobatického létání. Vyzpovídali jsme také naše piloty, kteří s vámi létají akrobatické lety a zde jsou jejich zajímavé odpovědi. A na co jsme se ptali?

Akrobaticky let Moravska Trebova

1) Jaká nejčastější slova slyšíte od účastníků letu při akrobacii ve sluchátkách, případně po přistání, pokud se dají zveřejnit? :-)

Po přistání:

„Jeee vzduch!“

„Mně pukne břicho, hlava, všechno, ***, já myslel, že mně vylítnou voči z důlku.“

„V jednu chvíli jsem myslel, že už to nedám, ještěže už je to za mnou :-)“

„Jako ty kladný Gčka to se dá, to je pohoda, ale ty záporný, ***, zestárl sem o tři roky.“

„Sem byl jak vodník s těma očima, vypulenýma.“

„To nebyl dobrý nápad s tím jídlem :-)“

Během letu:

Většina lidí během letu nemluví a sem tam jsou slyšet jen citoslovce, vzdechy a ječení… :-)

Mrkněte se na video z akrobatického letu v Moravské Třebové.

Akrobaticky let Moravska Trebova

2) Jaký nejsilnější zážitek z akrobatického létání máte, na který nikdy nezapomenete?

pilot letadla SK-61 Bulldog Jiří Z. – Nejsilnější zážitek pro mě je zádová vývrtka

pilot akrobatického speciálu Extra Petr K. – Nácvik tlačených přemetů proti zemi a ploché vývrtky na zádech

pilot letounu Christen Eagle Aleš B. - Když jsem jako obyčejný pilot (který je zvyklý létat pouze rovně) poprvé letěl s kamarádem, který mně k akrobacii přivedl, svůj první akrobatický let. Krátce po startu kdy převedl Zlín 526 na záda a letěl jsem poprvé v životě hlavou dolů  jsem začal křičet do interkomu ať klidně letí zpět, že toto je nad mé chápání a nikdy to nedám. Ale bylo vše jinak a již tento let jsem letěl svůj 1. přemet , zvrat a souvrat.

Akrobaticky let Roudnice nad Labem

3) Které akrobatické prvky patří u klientů mezi nejoblíbenější, a naopak které prvky patří mezi ty, které nejvíce „hýbou žaludkem“?

pilot letadla SK-61 Bulldog Jiří Z. - Oblíbené prvky jsou většinou všechny na kladných G a naopak ty méně oblíbené je více výkrutů za sebou z důvodu rychlého střídání kladných a záporných G.

pilot akrobatického speciálu Extra Petr K. - Oblíbená je plochá vývrtka, kde na lidi nepůsobí žádné velké síly. Naopak neoblíbené jsou prvky se záporným přetížením. Při nich člověk visí v páse, krev se mu hrne do hlavy a má pocit, že mu oči vylezou z důlků.

pilot letounu Christen Eagle Aleš B. - Mezi nejoblíbenější prvky patří přemet, zvrat a souvrat a naopak mezi nejméně oblíbené výkruty, zádová zatáčka a tlačený humpty bump.

Akrobaticky let letadlem Roudnice

Pilot samozřejmě po celou dobu letu vnímá to, jak se účastník cítí a pokud vidí, že je během letu v pohodě, může si dovolit i náročnější prvky. Účastník má samozřejmě k dispozici sluchátka s mikrofonem, díky kterým může s pilotem komunikovat (pokud vůbec něco zvládne vyslovit... :) )

A co jsou vlastně ta „Géčka“ (tíhové zrychlení) a co dělají s tělem?

Inspirovali jsme se vysvětlením od pilota Martina Šonky, reprezentanta ČR v letecké akrobacii a pilota série závodů Red Bull Air Race.

Kladná „géčka“ působí ve směru hlava-nohy, člověka to tlačí do sedačky. Při kladných G se může stát, že ztratíte periferní i barevné vidění. Naopak záporná „géčka“ působí opačně, ve směru nohy-hlava a člověka to rve ven ze sedačky. Při záporných G se tedy krev z celého těla tlačí do hlavy – vidíte rudě. Pokud jsou „géčka“ příliš vysoká, pilot může ztratit i vědomí. Zkušení piloti si na to však dávají pozor a za ta léta ve vzduchu mají již mnoho zkušeností a schopností vnímat svůj organismus a nedopustit, aby se něco takového stalo.

Jaká „Géčka“ na vás čekají u jednotlivých typů letů?

Jak již bylo zmíněno výše, piloti let přizpůsobují aktuálnímu stavu účastníka. Pokud poletíte let akrobatickým speciálem Extra v Moravské Třebové s Petrem, a budete během letu v pohodě, můžete zažít přetížení až +9G a -4G. Běžně s lidmi létá maximálně +6G a 0G (protože ne úplně každý zvládne takové přetížení :-) ). Na letišti v Karlových Varech na letadle Decathlon se dá dosáhnout až +6G a -4G. Ta samá „géčka“, pokud vám to váš stav dovolí, můžete zažít i v letadle SK-61 Bulldog na letišti v Roudnici nad Labem.

Pokud máte nějaké speciální dotazy na piloty akrobatických speciálů, neváhejte nás kontaktovat.

Jak může vypadat takový akrobatický let na nejzazších možných „G“ se můžete podívat zde:

https://www.youtube.com/watch?v=Opf5wKflgnA


Zpět na seznam článků

Nakupujte bezpečně online! U nás jednoduše vyberete zážitek, zaplatíte kartou a do 5 minut máte poukaz ve svém e-mailu. Vyřešeno!


Specialista na Letecké zážitky.cz

garance Garantujeme vaši 100% spokojenost

Pokud se rozhodnete zážitek vrátit do 30 dnů od zakoupení, vrátíme vám peníze. Více...

Buďte s námi v kontaktu:

Facebook logo Instagram logo LinkedIn logo

Napsali o nás

MF Plus    Hospodářské noviny    Svět    Deník    Aeroweb    Týden.cz   

© 2009-2024 Mavisys, s.r.o.