Něco se bohužel nepovedlo. Zkuste to prosím znovu
Děkujeme za Vaše přihlášení k odběru newsletteru. Potvrzení včetně slevového kódu už míří do Vaší e-mailové schránky.
Výhody s newsletterem

NOVÝ ZÁŽITEK - Let luxusním vrtulníkem Bell 206

Příběh vrtulníku Bell 206 je vskutku pohádkový. Dal by se jednoduše nazvat „O ošklivém káčátku“

Vyhlídkový let vrtulníkem z Brna létáme už mnoho let spolehlivými vrtulníky Robinson. K nim teď přibyl právě Bell 206. Jak vlastně vzniknul?

Začalo to klasicky. V roce 1960 oslovilo US Navy pětadvacet leteckých společností s konkrétním požadavkem: vytvořit lehký armádní průzkumný vrtulník. Třináct společností, včetně americké firmy Bell, se rozhodlo zkusit štěstí a pustilo se do tvorby projektu.  V roce 1962 tak Bell postavil pět prototypů D-250 pod označením Model 206 (podle jednotného značení amerických ozbrojených sil známý také jako YHO-4) a 8. prosince téhož roku byl první z nich úspěšně zalétán. Soutěž přesto – po letech letových zkoušek - v roce 1965 vyhrál Hughes OH-6.

Co se stalo? Armáda většinou důvody nesděluje, ale podle mnohých rozhodlo to, že Model 206 byl tak ošklivý, že to bylo moc i na otrlé vojáky:-) O tomto svědčil i fakt, že Bell se samozřejmě snažil vrtulník nabízet následně i na komerčních trzích, ale ani tam o něj nebyl zájem. Firma provedla průzkum trhu a zjistila, že důvodem je skutečně vzhled. Vrtulník se tolik lišil od líbivých strojů soupeřů, že se mu říkalo Ugly Duckling, „Ošklivé káčátko“.

Vrtulník Bell 206

Ošklivé káčátko ve své plné "kráse"

Bell se ale nevzdal. Překonstruoval drak do elegantnější podoby, uvedl vrtulník na trh jako model 206A JetRanger a v roce 1967 se objednávky začaly hrnout. Z opovrhovaného „ošklivého káčátka“ se zrodil jeden z nejúspěšnějších vrtulníků následujících desetiletí. Od roku 1967 se základní tvary ani design strojů Bell 206 nezměnily, firma jen vytvořila řadu nových variant. A může se pochlubit mnoha úspěchy. Vojenskou verzi Bell OH-58 Kiowa si nakonec v roce 1968 pořídilo americké námořnictvo jako stroj pro letecký výcvik a armáda jako průzkumný vrtulník. Varianta JetRanger, je tou nejznámější. Je oblíbená u zpravodajských štábů amerických televizních stanic nebo policejních sborů po celém světě a je to také nejčastější typ, kterým se létá vyhlídkový let vrtulníkem. LongRanger je zas využíván pro potřeby letecké záchranné služby a jako transportní vrtulník. A to zdaleka není všechno.

30. září 1982 se Bell 206L-2, pojmenovaný "Spirit of Texas", stal prvním vrtulníkem, který absolvoval cestu kolem světa. Piloti H. Ross Perot Jr. a Jay Coburn na ni vyrazili 1. září 1982 a zvládli ji za 29 dnů a 3 hodiny.

Vrtulník Bell 206

Rekordní vrtulník, který jako první obletěl svět.

V roce 1983 si vrtulník Bell pro svou sólovou cestu kolem světa vybral australský obchodník Dick Smith. A také uspěl. Stejně jako pilot Ron Bower, který v roce 1994 vytvořil nový světový rekord v letu kolem světa. Z texaského Hurtsu vzlétl 24. června a vrátil se 22. července, tedy za 24 dní, 4 hodiny, 36 minut a 24 vteřin.

Mimochodem, dochovalo se jediné „ošklivé káčátko“. Stojí v hangáru armádního leteckého muzea ve Fort Rucker v Alabamě.

Bell 206 se vyrábí dodnes a s počtem přes 8000 vyrobených kusů, je to třetí nejvyráběnější vrtulník na světě. Náš Bell 206, je moderní, krásně zbarvený stroj, na který je radost pohledět a můžete se jím proletět kam jen si budete přát. Vyhlídkový let luxusním vrtulníkem Bell 206 je až pro čtyři osoby, takže se můžete stát součástí historie společně s rodinou nebo přáteli.

Vrtulník Bell 206

Náš Bell 206, se kterým se můžete proletět i vy!


Zpět na seznam článků

Nakupujte bezpečně online! U nás jednoduše vyberete zážitek, zaplatíte kartou a do 5 minut máte poukaz ve svém e-mailu. Vyřešeno!


Specialista na Letecké zážitky.cz

garance Garantujeme vaši 100% spokojenost

Pokud se rozhodnete zážitek vrátit do 30 dnů od zakoupení, vrátíme vám peníze. Více...

Buďte s námi v kontaktu:

Facebook logo Instagram logo LinkedIn logo

Napsali o nás

MF Plus    Hospodářské noviny    Svět    Deník    Aeroweb    Týden.cz   

© 2009-2024 Mavisys, s.r.o.